Komentarz miesiąca » Jak urządzić biuro, by efektywnie pracować?

Jak urządzić biuro, by efektywnie pracować?

W pracy spędzamy ogromną ilość czasu. Powinniśmy pracować więc w otoczeniu przyjaznym – i nie mamy tutaj na myśli tylko przyjaznej atmosfery, którą tworzą ludzie wokół nas. Miejsce pracy – a więc nasze biurko, krzesło, regały, salki do spotkań itd. powinny tworzyć harmonijną całość. Całość, w której będziemy się doskonale czuć, a co za tym idzie – efektywnie i wydajnie pracować. Jak urządzić idealne biuro, do którego będziemy przychodzić z uśmiechem?

 

04_110716_pl

 

Masz szczęście, jeśli możesz zaaranżować biuro pod siebie. Nie wszyscy mają taką możliwość. Nie oznacza to jednak, że jeśli jesteś pracownikiem większej czy mniejszej firmy, nie masz w ogóle wpływu na otoczenie swojej pracy. Zawsze warto zasugerować pracodawcy, w jakiej stylistyce czujemy się najlepiej. Każdy właściciel firmy powinien zwrócić na to uwagę – bo zadowolony pracownik, to bardziej wydajny pracownik! Szczególnie jeśli w Twojej pracy duże znaczenie ma kreatywność. Zbyt ciasne pomieszczenia mogą ją ograniczać. Tym bardziej te zupełnie bez wyrazu, w których czujesz się ciągle nieswojo. Naturalnie duże firmy, w tym korporacje, mogą mieć narzuconą stylistykę swoich biur. Nie oznacza to jednak, że takie przestrzenie nie będą przyjazne pracownikom. Warto też dodać, że czasem wystarczy drobny szczegół, np. dodatkowy kwiat czy obrazek, który wpłynie pozytywnie.

01_110716_pl

 

O czym nie można zapomnieć

Oczywiście nieodłącznymi elementami biura są meble. Dopasowane i wygodne biurka oraz krzesła to podstawa. Pracodawca (albo my sami jeśli to my prowadzimy działalność) powinien zwrócić uwagę na ich wygodę. Podobnie jest w przypadku oświetlenia – powinno zwiększać komfort pracy, a nie ją zmniejszać (zbyt jasne, rażące światło lub po prostu zbyt ciemne utrudnia wykonywanie służbowych obowiązków). Ustawienie mebli musi dawać poczucie sporej przestrzeni – zbyt duża ilość nie tylko foteli, krzeseł, stołów czy biurek nie tylko utrudnia poruszanie się, ale może bardzo przytłaczać, zmniejszając tym samym wydajność i kreatywność pracowników. Z drugiej strony – mebli nie powinno być za mało. Szuflady i regały na dokumenty czy dodatkowy fotel dla współpracownika czy gościa to podstawa w codziennej pracy. Biurko powinno być ustawione w taki sposób, by osoba przy nim siedząca miała widok na cały pokój i na osoby w pomieszczeniu. Ściana za plecami, a nie np. z boku czy przed (zdarzają się i takie przypadki) sprawi, że będziemy się czuć nie tylko niekomfortowo, ale także zmniejszy się nasze poczucie bezpieczeństwa. Nie warto też stawiać biurka wzdłuż lub na wprost drzwi.

02_110716_pl

 

Kolorowo mi!

Oczywiście kolory nie są bez znaczenia. Odgrywają ogromną rolę. Trzeba tylko uważać, by nie przedobrzyć, ponieważ to jaki kolor powinno wypełniać nasze biuro, determinuje praca, którą wykonujemy. Jeżeli nasze zajęcie jest typowo analityczne, potrzebujemy na co dzień mocno się skupiać i raczej pracujemy w wyciszeniu – wybierzmy raczej stonowane kolory. Odcienie beżów, błękitów czy szarości nie będą nam przeszkadzać. Szczególnie jeśli wybierzemy jedną barwę. Oczywiście można zestawiać odcienie, ale warto łączyć je ostrożnie, nie doprowadzając do dominacji jednego z nich. Inaczej jest w przypadku stanowiska kreatywnego, np. copywritera, grafika itd. Wówczas możemy zaszaleć! Kolory intensywne takie jak pomarańczowy, żółty, zielony dodadzą energii i pobudzą kreatywne myślenie. Można łączyć te odcienie, np. świetnie sprawdzi się zestawienie żółtego z zielonym.

03_110716_pl

 

Roślinom mówimy stanowcze: TAK!

W przypadku każdego biura warto pomyśleć o roślinach zielonych. Możemy poeksperymentować niemal z każdym gatunkiem roślin, najlepiej tych zawierających szerokie liście. Kwiaty w biurze to, jak w każdym innym miejscu, obowiązek. Nie zapominajmy o regularnej pielęgnacji – niezdrowo wyglądające rośliny mogą źle wpłynąć na nasze samopoczucie, a co za tym idzie – efektywność pracy.
Warto pomyśleć też o innych dodatkach – niektórzy twierdzą, że ramka ze zdjęciem bliskiej osoby, obrazek na ścianie czy inna ozdoba mogą nas rozpraszać. Wszystko zależy od konkretnej osoby, jej potrzeb i nastawienia – jeśli nie jesteśmy pewni czy dodatkowe elementy nie wpłyną negatywnie na naszą pracę, warto je przetestować, np. przez tydzień. Jeżeli jednak lubimy te przedmioty, to najprawdopodobniej sprawią, że z jeszcze większą ochotą będziemy codziennie przychodzić do pracy.

 

 Irena_Zajdel      

Autor:
Irena Zajdel, Prezes Firmy VALENT – Wnętrza & Aranżacja & Remonty & Wykończenia
www.valent.pl

Wyszukaj rzeczoznawcę






Poznaj nas

Paweł Drelich Paweł Drelich
Rzeczoznawca majątkowy z Wrocławia. Ekspert wrocławskiego i dolnośląskiego rynku nieruchomości. Członek Polskiego Towarzystwa Rzeczoznawców Majątkowych.  »

Partnerzy Instytutu MRN